Download hier het Eindrapport
In de aanloop naar de pilot Blauwe Zorg in de wijk is in 2016 en 2017 geïnventariseerd welke knelpunten ervaren werden in de zorg- en dienstverlening rondom een cliënt of gezin in de wijken. De casussen uit het casussenboek en de ervaren knelpunten vormden belangrijke aandachtspunten bij de ontwikkeling en de realisatie van projecten van Blauwe Zorg in de wijk. Een belangrijk kenlpunt bleek te zijn dat professionals onvoldoende van elkaar weten wie bij de zorg betrokken is en met welk behandelplan.
Om dit knelpunt op te lossen werd in dit project gebruik gemaakt van een digitale overlegtafel in de vorm van een ICT programma, te beginnen bij twee huisartsenpraktijken in de Blauwe Zorg wijken (Wittevrouwenveld, Wyckerpoort, Nazareth en Limmel).
Hieronder worden de resultaten beknopt weergegeven van de interventies binnen dit project, worden aanbevelingen gedaan voor de toekomst en wordt de continuering/borging in 2021 kort beschreven.
Doel
Goede en veilige digitale communicatie tussen professionals onderling en met de cliënt en coördinatie van multidisciplinaire zorg in de wijken.
Resultaten
Interventie 1: Digitaal programma eGPO
Uit een evaluatie in 2019 bleek dat 15 patiënten waren geïncludeerd in het digitale programma eGPO. Veelgenoemde voordelen waren: betere afstemming van zorg, beter overzicht over wie bij welke patiënt/cliënt wat doet, kortere lijnen, sneller onderling contact en makkelijker met elkaar communiceren.
In maart 2019 is echter de uitlevering van eGPO beëindigd. Per 1 april 2019 is gestopt met de verdere implementatie van dit programma.
Interventie 2: Digitaal programma/app ‘Helder’
In oktober 2019 is op verzoek van de drie grotere thuiszorgorganisaties in Maastricht-Heuvelland, gestart met de implementatie van het ICT-programma Helder bij zes huisartsenpraktijken. Echter ook de producent van Helder heeft in augustus 2020 aangegeven te stoppen met de applicatie. Per 1 oktober is gestopt met de verdere implementatie van dit programma. Hiermee is het doel van het project niet bereikt. Wel blijkt er een duidelijke behoefte aan technologische (digitale) ondersteuning te bestaan bij het interprofessioneel samenwerken, met name op het gebied van informatiedeling en communicatie.
Aanbevelingen
Gezien de duidelijke behoefte aan technologische (digitale) ondersteuning bij het interprofessioneel samenwerken wordt aanbevolen om de verkenning naar een duurzame oplossing te continueren.
Randvoorwaarden:
het digitale systeem moet écht een meerwaarde hebben voor de gebruiker boven de huidige gebruikte communicatiemiddelen
het digitale systeem moet gemakkelijk en snel toegankelijk zijn voor de gebruiker
er moeten voldoende cliënten van de (thuiszorg)organisaties ontsloten zijn waardoor er directe toegang is voor de zorgverlener tot de dossiers van de cliënten.
Continuering
Aansluiting zoeken bij regionale/landelijke ontwikkelingen op dit gebied van digitale communicatie. Alhoewel de verwachting is dat dit langer gaat duren, is uiteindelijk de kans op succes groter in verband met het grotere draagvlak en de bredere implementatie van de tool.
Meer informatie?
Klik hier voor het rapport met alle resultaten.
Ingeborg Wijnands-Hoekstra (ZIO), programmamanager Blauwe Zorg in de wijk
i.wijnands@zio.nl
De subsidie van de pilot Blauwe Zorg in de wijk van de gemeente Maastricht, Zorgverzekeraar VGZ en Provincie Limburg, is zoals gepland per 31-12-2020 geëindigd. De pilot is beëindigd, maar de beweging is niet meer te stoppen.
Aangetoond is dat regionale samenwerking in de zorg werkt!