Bekijk het rapport hier.
Binnen de pilot ‘Blauwe Zorg in de wijk’ in Maastricht zien wij aan de hand van casuïstiek hoe complex we de zorg georganiseerd hebben. Het aanpakken van die complexiteit voor de cliënt/bewoner kan alleen binnen een goede samenwerking met zorgorganisaties en financiers én met systeemoplossingen die het casusniveau overstijgen.
Gedurende de pilot zijn de ‘lessons learned’ opgehaald bij bestuurders en professionals. De geleerde lessen zijn verschillend van aard: sommige praktisch, andere beleidsmatig. Alle lessons learned zijn beschreven in een rapport. De hieronder beschreven lessen geven alvast inzicht voor de opzet van een soortgelijk project in gemeente of regio. De overige lessen dragen bij aan duurzamere zorg in onze regio en daarbuiten.
Voor een succesvolle alliantie is het een voorwaarde om de juiste bestuurders aan één tafel te hebben: uit het zorgdomein, het sociaal domein en financiers.
Investeer in het ‘elkaar leren kennen’ en het creëren van vertrouwen tussen bestuurders. Dit kost tijd.
Werk doelgericht: zorg ervoor dat bestuurders en organisaties zich committeren aan de gezamenlijk gestelde doelen (Quadruple Aim)
Om tot verandering te komen is het noodzakelijk om vanaf het begin het middenmanagement mee te nemen in de beweging die de bestuurders willen maken (bijvoorbeeld meer ruimte voor de professional). Bestuurders moeten hierin een proactieve rol spelen.
Het voeren van gesprekken met bestuurders, managers, beroepskrachten en wijkbewoners over de vraag “Wat gaan we morgen anders doen om de juiste zorg op de juiste plek te krijgen?” “Wat zijn de acties en handelingen die we kunnen uitvoeren in de vruchtbare grond die we geschapen hebben?” dragen bij aan het vormen van een gezamenlijke visie.
Door de pilot als een leeromgeving te beschouwen, waarin we casusgericht hebben geleerd van de ervaren knelpunten van wijkbewoners en beroepskrachten, hebben we nadrukkelijker kunnen sturen op leereffecten. Het sturen op leereffecten heeft ervoor gezorgd dat de lessen gaan leiden tot veranderingen in de (organisatie van de) zorg.
Het veranderen van de systeemwereld vergt tijd. Daarom is, parallel aan de projecten rondom complexere problematiek, gestart met ‘kleinere’ makkelijke te behappen projecten en knelpunten. Door direct zichtbaar kostenreducerende projecten is het gemakkelijker om alle stakeholders aan tafel te houden.
Bepaal vooral wat geëvalueerd gaat worden. Ben hierin realistisch.
Bedenk al in een vroeg stadium wat je wilt bereiken en hoe je dit kunt borgen.
Deze pilot is gebaseerd op een fundamenteel andere werkwijze van professionals, organisaties en financiers. Wil je dit succes verbreden dan zal er een verandering moeten plaatsvinden op grotere schaal in de manier waarop professionals worden ingezet, organisaties functioneren en financieringsmodellen werken.
Geef professionals meer ruimte om te doen wat nodig is in “white label teams”, waarbij afspraken gemaakt worden tussen gemeente en zorgaanbieders in de wijk. Zo kunnen zij, zonder organisatiebelang, de hulpvragen integraal en systemisch oppakken.
Een systeemaanpak is bij gezinnen waar meerdere professionals komen noodzakelijk.
Schakel bij gezinnen met meerdere problemen/professionals een gezinsregisseur in die mandaat heeft van de financiers om op/af te schalen en die onafhankelijk werkt.
Praat mét de cliënt en niet over de cliënt. Hierdoor ontstaat meer begrip bij de professional voor de cliënt én de cliënt begrijpt het zelf ook beter.
Maak onderling afspraken over het verwijzen van cliënten. Sommige cliënten zijn niet in staat om zelf initiatief te nemen, zorg dan voor een warme overdracht.
Zorg voor een aanpak waarbij alle organisatielagen worden meegenomen in de beweging Positieve Gezondheid.
Verken de populatie in de wijken waar je zorg biedt. Met deze cijfers en kennis kan de juiste zorg worden ingezet.
Het rapport met de Lessons Learned van dit project is hier te vinden.