Update project "Multidisciplinaire Samenwerking: digitale overlegtafel"

Digitale programma eGPO
In oktober 2018 zijn we bij twee huisartsenpraktijken in de blauwe zorg wijken gestart met het digitale communicatie programma “eGPO”. Er heeft periodiek (1x per 4-6 weken) een overleg met het kernteam en de projectleider plaatsgevonden om de voortgang te evalueren. Per praktijk is een basisdocument met werkafspraken opgesteld.Helaas heeft de leverancier ons halverwege maart bericht dat zij gaan stoppen met de uitlevering van het product. Per 1 april 2019 hebben wij het contract opgezegd en zijn we gestopt met verdere implementatie.

Evaluatie
We hebben een evaluatie uitgevoerd over de periode waarin er ervaring met digitaal communiceren is opgedaan door de pilot deelnemers en deze is positief. Zo zijn veelgenoemde voordelen; betere afstemming van zorg, beter overzicht over wie bij welke patiënt/cliënt wat doet, kortere lijnen, sneller onderling contact en makkelijker met elkaar communiceren.

Voortzetting
De behoefte aan multidisciplinaire samenwerking is sindsdien alleen maar groter geworden. Het verdwijnen van de thuiszorgklappers van de keukentafels wordt door menig huisarts in de regio als een manco in de communicatie met thuiszorg rondom patiënt gezien.
Dit speelt landelijk, zeker nu bijna alle thuiszorgorganisaties over moeten naar een digitaal dossier. Ook de thuiszorginstellingen in de regio ontkomen daar niet aan omdat een papieren dossier om meerdere redenen echt niet meer kan.
Voortzetting van het project ‘Digitale Overlegtafel’ is dus wenselijk, maar dan in een andere vorm.

Digitaal programma/app ‘Helder’
Om deze communicatie te verbeteren is het digitale programma Helder ontwikkeld waarmee huisartsen in kunnen loggen in de thuiszorgdossiers. De drie grotere thuiszorgorganisaties (Envida, Mosae en Thuiszorg Groot Limburg) maken gebruik van deze Helder module en zijn momenteel druk bezig om alle informatie te ontsluiten voor raadpleging door de huisartsen.
Meer informatie over Helder treft u hier aan.

Implementatie in huisartsenpraktijken
De implementatie van Helder zal gefaseerd verlopen, aangezien we eerst ervaring willen opdoen opdat de uitrol naar alle praktijken goed zal verlopen.
Een zestal huisartsenpraktijken zal daartoe Helder in het najaar 2019 implementeren, waaronder de twee praktijken uit de Blauwe zorg wijken. Ze worden vanuit ZIO hierbij begeleid (uitleg programma, aanmaken account, installatie app).
Verwacht wordt dat de uitrol naar alle huisartsenpraktijken begin 2020 kan plaatsvinden, zodat alle huisartsen toegang  hebben tot (en gebruik kunnen maken van) Helder. 
Hierdoor heeft de huisarts real-time inzicht in gezondheidsinformatie vastgelegd door (wijk) verpleegkundige en zal de afstemming tussen thuiszorg en huisarts eenvoudiger en efficiënter verlopen.
Tegelijkertijd zullen ook andere thuiszorginstellingen benaderd worden over het inregelen van Helder binnen hun organisatie.
Bovendien zal ook bekeken worden in hoeverre het programma Helder gebruikt kan worden om met andere disciplines beter te kunnen samenwerken.

Digitaal programma ‘Samen1plan’
Binnen het project Huishoudens (project 3) draait inmiddels een proef met het ander digitale programma, namelijk ‘Samen1plan’.

Meer informatie of vragen?
Jeroen Huijskens Msc, Projectleider ‘Digitale Overlegtafel’
T
06 45 68 69 26 E j.huijskens@zio.nl

team-3373638_1920.jpg